rosacea.

"Rosacea är ett kroniskt sjukdomstillstånd som utvecklas stegvis och karakteriseras av flush, rodnad, kvisslor, röda gryniga ögon, hetta eller sveda. Sjukdomen förväxlas ibland felaktigt med akne vulgaris och/eller seborroisk dermatit men skiljer sig på flera viktiga punkter. Både vid akne och rosacea har man rodnande knottror och ibland även varblåsor. Men vid rosacea saknar man de pormaskar som ofta finns vid akne. Dessutom drabbas i första hand de centrala delarna av ansiktet (kring näsan och på kinderna) vid rosacea, medan akne brukar finnas i hela ansiktet och ofta även på rygg eller bröst.

Ca 10% av den vuxna befolkningen drabbas av rosacea. Män och kvinnor i alla åldrar kan drabbas men rosacea är vanligare hos kvinnor. Vanligtvis börjar rosacea i 30 till 40-årsåldern, sällan före 20 års ålder. De som generellt löper större risk att drabbas är människor med blek hud som t ex de med nordiskt eller keltiskt ursprung.

Orsaken till sjukdomen är okänd."


Det här visade min morbror för mig i lördags när vi firade mamma.
det är en kronisk hudsjukdom som ligger i släkten.
tydligen så har min mormor det, även min morbror och mamma.
då vet jag vad jag kommer vänta mig när jag blir 30 typ.
kul.

sök på rosacea på google, så får ni se några snygga bilder.


Kommentarer
Postat av: syrran

kul, mycket kul!

2010-02-22 @ 19:54:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0